مشاهده خبر

تاریخ ایجاد:1403/02/04 01:19:00 ب.ظ
تعداد بازدید:8
تعداد نظرات ارسالی:0
نویسنده:info@amsisfahan.ir

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی پنجشنبه خلاف قانون است


نورنیوز- گروه اجتماعی: محمدرضا چکشیان افزود: اعلام خانه صمت مبنی بر کاهش ۱۰ درصدی حقوق کارگران با تعطیلی پنجشنبه‌ها درست نیست و این حرف نمی‌تواند اجرایی شود و در صورتی که چنین تخلفی صورت گرفت، باید جلوی آن گرفته شود.

پیش از این خانه صمت در نامه ای به مجلس اعلام کرد که میزان ساعت کاری هفتگی ۴۴ ساعت در هفته است و اگر یک روز تعطیلی به ایام کاری اضافه شود، به دنبال آن مزد کارکنان و کارگران ۱۰ درصد کاهش می یابد.

پیشتر هم یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم پیشتر درباره تاثیر تعطیلی پنجشنبه ها بر حقوق کارگران دولتی گفته بود که برای آن‌هایی که قراردادهای کارگری با بدنه دولت، دستگاه‌ها و شرکت‌های وابسته به دولت دارند، قطعا هیچ تاثیری در مزد نخواهد داشت.

علی اصغر عنابستانی افزوده برخی از فعالان کارگری ابراز نگرانی می‌کنند که با تعطیلی پنجشنبه‌ها امکان دارد کارگران با کاهش مزد روبرو شوند، چرا که میزان کار آنها از ۱۷۴ ساعت به ۱۶۰ ساعت کاری کاهش پیدا می‌کند که همین امر سبب کاهش دستمزدشان می‌شود ولی ساختار کارگری در کشور چند مدل دارد، یک مدل کسانی هستند که قرارداد کارگری با دولت دارند؛ آن‌ها قطعا هیچ کاهش دستمزدی نخواهند داشت، زیرا مبنای آن‌ها قراردادهای کار معین است. این افراد ۴۴ الی ۴۲ ساعت کار با یک مزد معین می‌کردند، حالا ۴۰ ساعت کار با یک مزد معین انجام می‌دهند. در بخش خصوصی هم قاعده و دستمزد کارگر مشخص است، اتفاقا اگر ۵ شنبه‌ها تعطیل و یک واحدی بخواهد مشغول به کار شود باید در واقع شیفت کاری بپردازد یعنی احتمال افزایش در ساختار دریافتی (نه دستمزد) کارگر می‌تواند به وجود بیاید.

به گفته وی لایحه‌ای که دولت در کمیسیون اجتماعی مصوب کرده است، صرفا برای بخش‌های مربوط به دستگاه‌های دولتی است و ارتباطی به بخش خصوصی و کارخانه‌های بخش‌خصوصی ندارد و آن‌ها لزوما با این لایحه پنج‌شنبه تعطیل نیستند، در واقع ما داریم قانون خدمات کشوری را اصلاح می‌کنیم، قانون مدیریت خدمات کشوری دایرمدار میزان کار کارمندان و کارگران وابسته به دستگاه‌های دولتی است و ما هیچ نگرانی از این جهت نداریم. اگر بخش خصوصی بیاید خودش را وقف دهد و از بخش دولتی تبعیت کند و بخواهد ۵ شنبه را کار نکند و تعطیل کند آن وقت اگر جایی و واحدی ۵ شنبه نیاز به کار داشته باشد باید بیش از اضافه کاری یعنی شیفت کاری بپردازد.

دی ان ان