X

مشاهده خبر

تاریخ ایجاد:1398/05/14 08:03:00 ق.ظ
تعداد بازدید:974
تعداد نظرات ارسالی:0
نویسنده:info@amsisfahan.ir

توانمندی‌های بخش خصوصی در بازسازی عراق

فعالان صنعت ساختمان ایران و عراق طی یک گردهمایی مشترک با یکدیگر ملاقات کردند. در این نشست بر آمادگی هر دو طرف برای توسعه سطح مناسبات اقتصادی تأکید شد. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق که میزبان هیات عراقی و طرف‌های ایرانی در حوزه صنعت ساختمان بود، ضمن تأکید بر توانمندی‌های صنعتی ایران، خواستار مشارکت فعال بخش‌خصوصی در روند بازسازی عراق شد.


فعالان صنعت ساختمان ایران و عراق طی یک گردهمایی مشترک با یکدیگر ملاقات کردند. در این نشست بر آمادگی هر دو طرف برای توسعه سطح مناسبات اقتصادی تأکید شد. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق که میزبان هیات عراقی و طرف‌های ایرانی در حوزه صنعت ساختمان بود، ضمن تأکید بر توانمندی‌های صنعتی ایران، خواستار مشارکت فعال بخش‌خصوصی در روند بازسازی عراق شد.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، بر اساس آمار و اطلاعاتی که از سوی دولت عراق منتشر شده است، میزان خسارت‌های ناشی از جنگ با داعش حدود ۴۵میلیارد دلار برآورد می‌شود که برای بازسازی آن به ۸۸ میلیارد دلار منابع نیاز است. در این راستا با توجه به اراده سیاسی قوی هر دو دولت ایران و عراق برای توسعه مناسبات اقتصادی با یکدیگر، هیات‌مدیره اتاق مشترک ایران و عراق معتقدند، ایران ظرفیت‌های لازم برای حضور گسترده‌تر در این بازار و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با طرف‌های عراقی را دارد. در نتیجه دولت باید با فراهم کردن بسترها و حمایت‌های لازم، زمینه را برای بهره‌برداری مفید از فرصت ایجاد شده، مهیا کند.

در این راستا، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران توانمندی‌های دو کشور را در حدی توصیف کرد که بخش‌های خصوصی دو طرف می‌توانند با کار مشترک بخش قابل توجهی از نیازهای یکدیگر را برآورده کنند. هر دو کشور از فرهنگ و پیشینه مشترکی برخوردارند که با توجه به آن می‌توان علاوه بر روابط اقتصادی، سطح ارتباطات دو ملت را بالا برد. محمدامیرزاده رویکرد دولت ایران در مورد توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر قرار است در این مسیر موفق عمل کنیم و به نتیجه دلخواه برسیم باید بخش خصوصی شاهد حمایت‌های کافی از سوی دولت باشد. ایران از نظر صنایع دریایی، راه‌سازی، خدمات فنی مهندسی، تکنولوژی تأمین برق و سایر صنایع، جایگاه خوبی را به دست آورده و می‌تواند با سرمایه‌گذاری در عراق، تأثیر پررنگی در روند بازسازی این کشور داشته باشد.

در ادامه این نشست، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به پروژه‌های بزرگی که در عراق توسط بخش خصوصی ایران در حال اجراست، تأکید کرد: ایران در بخش مسکن و خدمات فنی مهندسی عراق، مزیت رقابتی دارد و باید از این موقعیت استفاده کرده و توانمندی‌های خود را از قوه به فعل تبدیل کند. البته در این مسیر مشکلاتی هم وجود دارد، به ویژه در شرایط تحریم، ادامه کار با پیچیدگی‌های بیشتری روبرو است.

سید حمید حسینی با بیان اینکه فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند با الحاق به شرکت‌های عراقی در مناقصه‌های این کشور حضور داشته باشند، افزود: در این وضعیت نباید فقط روی فروش کالا و خدمات تمرکز داشته باشیم؛ آنچه موجب حضور قدرتمند ایران در بازار عراق می‌شود، مشارکت و سرمایه‌گذاری در این کشور است. از طرفی حضور در نمایشگاه‌های استانی عراق می‌تواند برای معرفی توانمندی‌های صنعتی ایران مفید باشد. او دوری و عدم همکاری لازم بین طرف‌های ایرانی و عراقی را عامل حضور واسطه‌ها در خلال تجارت بین آنها دانست که در نهایت منجر به افزایش بهای تمام شده کالا و خدمات می‌شود. به باور حسینی اگر فعالان اقتصادی دو کشور روابط نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند، قادرند با حذف واسطه‌ها، کمیت و کیفیت تجارت خود را بالا ببرند.

محمدشکرچی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات این وزارتخانه نیز با تأیید آنچه در این نشست به عنوان راهکارهای توسعه مناسبات اقتصادی مطرح شد، تأکید کرد: ایران ظرفیت بزرگ مهندسی در اختیار دارد که با کمک آن می‌تواند حضور چشم‌گیری در روند بازسازی عراق داشته باشد. هم‌اکنون مهندسان ایرانی پروژه‌های بزرگی را در عراق دنبال می‌کنند که در صورت حمایت‌های دو دولت، می‌توانند روند اجرا این پروژه‌ها را سریع‌تر کنند.

فایل های پیوست

دی ان ان