X

مشاهده خبر

تاریخ ایجاد:1401/08/10 11:33:00 ق.ظ
تعداد بازدید:132
تعداد نظرات ارسالی:0
نویسنده:info@amsisfahan.ir

اتصال پایدار شرکت انبارهای عمومی به سامانه جامع انبارها


یک مقام مسئول با اشاره به مزایای صدور قبض الکترونیکی انبار گفت: همه کالاهای تجاری وارداتی به انبارهای عمومی می‌بایست شناسه یکتا قبض انبار سامانه جامع انبارها را اخذ کنند.

علی یوسف، مدیر فناوری اطلاعات شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، در خصوص الزام صدور قبض انبار الکترونیکی از ۱۰ آبان سالجاری به خبرنگار مهر گفت: طبق تکالیفی که از سال ۹۲ برای انبارهای عمومی و خدمات گمرکی کشور تعریف شده است کلیه کالاهای تجاری وارداتی به انبارهای عمومی می‌بایست شناسه یکتا قبض انبار سامانه جامع تجارت را اخذ کنند.

وی ادامه داد: اطلاعات شناسه یکتا شامل این موارد است که کالا توسط چه کسی وارد شده، در کجا انبارش می‌شود و وزن و تعدادش به چه صورت است؛ این موارد در قالب حواله رسید اموال در هنگام ورود و خروج کالا به وزارت صمت اعلام می‌شود.

یوسف با بیان اینکه انبارهای عمومی یک حلقه از زنجیره تجارت کشور است، گفت: از آنجایی که بازرگان فقط با انبارهای عمومی طرف حساب نیست و دستگاه‌های دیگری هم در این رابطه وجود دارند می‌توان گفت تا جایی که به انبارهای عمومی گمرک مربوط است چالشی وجود ندارد.

این مدیر فناوری اطلاعات شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران افزود: موارد مطرح شده در خصوص عملکرد گمرک، مورد تائید وزارت صمت قرار گرفته است. همچنین در جهت صحت‌سنجی، موجودی انبار با سامانه داخلی گمرک و سامانه جامع انبارها مورد بررسی قرار گرفته که کاملاً با یکدیگر انطباق داشته‌اند.

وی شفاف سازی در خصوص موجودی کالاهایی که وارد کشور شده و به مراجع تحویل گیرنده کالا داده شده است را از مزایای قبض انبار و بی جک الکترونیکی عنوان کرد و گفت: البته یکی از مراجع تحویل گیرنده کالا انبارهای عمومی است و سایر مراجع شامل سازمان بنادر و دریانوردی، مناطق ویژه اقتصادی و انبارهای اختصاصی است که با خود گمرک قرارداد دارند.

یوسف افزود: مطابق با سامانه‎ جامعه انبارها که ذیل سامانه جامع تجارت وزارت صمت تشکیل شده می‌توان مواردی نظیر اینکه چه کالاهایی وارد کشور شده و طبق چه رویه‌ای ترخیص شده و از محوطه‌های گمرکی خارج شده است را متوجه شد.

وی در خصوص امکان عدم صدور شناسه یکتا برای یک کالا تشریح کرد: سامانه داخلی گمرک برای کالایی که به هر دلیلی (ایراد فنی یا اطلاعات) شناسه یکتا صادر نشده قفل است یعنی به هیج عنوان قبض انباری از سمت گمرک برای کالای مذکور صادر نخواهد شد.

بدون شناسه یکتا سامانه انبارها به هیچ عنوان قبض انبار صادر نخواهد شد

یوسف ادامه داد: کالا پس از ورود به کشور به انبارهای عمومی وارد می‌شود ولی بدون شناسه یکتا به هیچ عنوان قبض انبار آن کالا صادر نخواهد شد.

مدیر فناوری اطلاعات شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران تصریح کرد: ابتدا اطلاعات به سامانه جامع تجارت فرستاده شده و یک بار توسط سامانه انبارها بررسی می‌شود و در صورتی که اطلاعات اشتباهی در اینباره وجود داشته باشد، سامانه خطا داده و به کالا شناسه یکتا نمی‌دهد.

یوسف در پایان با اشاره به اینکه مصرف کننده اثر مثبت نهایی شفاف‌سازی را خواهد دید، گفت: اطلاعات ورود و خروج کالاها از گمرکات و انبارهای عمومی به سامانه جامع تجارت وزارت صمت ارسال می‌شود به عبارتی اطلاعات دقیق ورود و خروج کالاها تولید می‌شود و نتیجتاً از انجام بسیاری از احتکارها جلوگیری شده و تجارت تسهیل می‌شود.


دی ان ان