X

مشاهده خبر

تاریخ ایجاد:1398/07/28 12:25:00 ب.ظ
تعداد بازدید:205
تعداد نظرات ارسالی:0
نویسنده:info@amsisfahan.ir

موانع و چالش‌های توسعه صادرات کشور

 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به موانع و چالش‌های توسعه صادرات کشور، گفت: برنامه‌ای بلندمدت و راهبردی به سیاست‌گذاری‌های کلان تجاری نشده و سیاست‌گذاری مدونی برای سیاست‌های تجاری کشور وجود ندارد.

افروز بهرامی در گفت‌وگو با فارس در مورد موانع و چالش‌های توسعه صادرات کشور، گفت: یکی از چالش‌های مهم سیاست‌گذاری تجاری کشور، نبود سیاست‌گذار واحد و اجرایی در این حوزه است. او افزود: متاسفانه نگاهی بلندمدت و راهبردی به سیاست‌گذاری‌های کلان تجاری نشده و سیاست‌گذاری مدونی برای سیاست‌های تجاری کشور وجود ندارد. بهرامی با اشاره به عدم انسجام نهادی در حوزه سیاست‌گذاری تجاری بین داشت: با وجود اینکه سازمان توسعه تجارت ایران نهاد اصلی سیاست‌گذار در حوزه تجارت خارجی است شورای عالی اقتصاد، ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی، دستگاه‌های متولی کمیسیون‌های مشترک و… در خصوص مدیریت بخش سیاست‌های تجاری کشور نقش‌آفرینی می‌کنند و براین اساس متولی واحد سیاست‌گذاری و اجرایی در حوزه تجارت کشور وجود ندارد. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به ضعف بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در صادرات که منجر به حضور کمرنگ آنها در بازارهای بین‌المللی شده است، گفت: این موضوع ناشی از عدم تمرکز برنامه‌های توسعه‌ای مختلف کشور بر سیاست‌های جایگزین واردات است. او با تاکید بر اینکه سیاست‌های صنعتی و تجاری براساس استراتژی جایگزین وارداتی است، اظهار کرد: همچنین سیاست خارجی کشور بر استراتژی خودکفایی تاکید دارد بنابراین تولیدات کشور صادرات محور نیست و عمده صادرات کشور را محصولات پتروشیمی و فلزی تشکیل می‌دهد. بهرامی با تاکید بر تنوع در محصولات صادرات گفت: با توجه به این مقوله، صادرات کمتر تحت تاثیر نوسان  قرار می‌گیرد. او افزود: حمایت‌های تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای چند دهه اخیر که به حمایت از تولید صورت گرفته نه تنها منجر به افزایش صادرات نشده بلکه کاهش واردات را هم در پی نداشت.او در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی چه اقداماتی برای توسعه صادرات باید انجام داد، بیان داشت: قطعات در چنین شرایطی تغییر رویکرد بنگاه‌های تولیدی از تامین نیاز داخل به حضور در بازارهای بین‌المللی رقابت با رقبای قدرتمند کار ساده‌ای نیست بنابراین به نظر می‌رسد توسعه صادرات پایدار و حضور در بازارهای بین‌الملل باید با تدوین نقشه راه توسعه تجارت خارجی انجام شود. (خبرگزاری تعادل)


مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به موانع و چالش‌های توسعه صادرات کشور، گفت: برنامه‌ای بلندمدت و راهبردی به سیاست‌گذاری‌های کلان تجاری نشده و سیاست‌گذاری مدونی برای سیاست‌های تجاری کشور وجود ندارد.


دی ان ان